Apa Orang Tak Suka Pasal Blog Seseorang?


Aku bukan pakar untuk komen mana2 blog, tapi setakat nie banyak dah aku baca tetang post yang hampir sama tajuk dengan post ni. Kebanyakkan hampir sama dengan apa yang aku nak katakan nie... aku collect around blog... Apa yang orang tak suka pasal blog seseorang?



1. Music terbukak dengan sendiri

Annoying people... sebab kekadang bila orang bukak blog korang... terbukak lagu entah apa2... ingat! bukan semua orang minat lagu apa yang korang letak.. lagi2 bila lagu tuh xder butang stop atau pause... aku pun x suka blog mcam nie... habis2 aku buat ialah tutup trus blog tuh... kalau blog kawan aku... aku memaksa baca juga dengan volume down...

2. Gambar banyak adik, abang, girlfriend/boyfriend, sayang...

Gambar di letak dalam post tak per la... tapi nie diletak di sidebar... yup... banyak blog macam nie... korang tau tak gambar akan memberatkan blog korang... jadi lambat lah blog korang nak terbukak.. letak satu ka dua ka x per... nie hampir nak cecah 10 gambar... dah 10 gambar... dah tuh besar plak tuh saiz... nie tips... kecil kan atau downsize gambar korang kalau banyak.... guna adobe photoshop untuk downsizekan gambar tuh...




3. Blog serabut dengan iklan?

Iklan memang menjadi sumber kewangan kepada blogger... tapi kalau dah betul korang nak cari sumber rezeki pon... jangan meletakkan banyak sangat iklan dalam blog korang... benda nie akan memberatkan blog korang... lebih sirius bila nuffnang dan adverlets diletakkan sekali dalam blog... ades...

nie tips... nuffnang dan adverlets x bleh diletakkan sekali... x dak kalau pendapat korang akan kurang ckit dari orang lain... ingat... yang tuh term diorang... sebab dia orang ada sebut... "nak letak iklan kami bleh, tapi jangan letak sekali dengan iklan syarikat south east asia skali"... lagi satu... cukuplah setakat letak di atas blog, sidebar dan post korang... tak payah nak letak ada yang terapung, ada yang terbang...

4. Penuh script?

Ader blog penuh script... melambatkan blog korang... ada yang shoutbox terapung, dengan jap ada iklan terbang, dengan right click diable... Script juga akan melambatkan korang... dan menserabutkan orang... mana post pi pun x tau dah... jadi kurang2kan lah script dalam blog korang yer...

5. Design to much...

Template korang yang korang pilih amat penting... jika template tuh penuh dengan .PNG format... dia akan memberatkan blog korang... sebab saiz dia lagi besar dari .JPEG atau .GIF... jadi hati2 memilih template... pilih yang simple atau pilih yang kurang PNG...